Vanliga frågor och svar
Här hittar du våra vanligaste frågor och svar om frakt, leverans, beställning, betalning, retur och reklamation med mera.
Du betalar med Klarna och du kan välja att betala via faktura, kort eller göra en delbetalning. Läs mer på klarna.se
Dina varor kommer att levereras inom 2-4 helgfria vardagar till närmsta Post Nord eller DHL-ombud (med reservation för ändringar).
Köp över 1000 kronor är utan fraktkostnad. Beställningar under 1000 kr tillkommer en fraktkostad på 79 kr (med reservation för ändringar).
Du kan även välja att hämta dina varor i vår butik utan fraktavgift.
Du kan lämna tillbaka din vara inom 14 dagar. Du fyller i retursedeln och skickar tillbaka varan. Här kan du läsa mer om hur du gör en retur.
Vill du byta en vara som du beställt måste du returnera varan du vill byta. Då får du pengarna tillbaka minus avgiften för returen. Du får sedan själv lägga en ny beställning på den storlek eller produkt du önskar byta till. Observera att du har ångerrätt i 14 dagar från den dag du mottagit din produkt.
Om du inte är nöjd med ditt köp kan du skicka tillbaka varan till oss och få pengarna tillbaka, minus returavgift. Observera att du själv bekostar frakten tillbaka till Skansen. Berätta gärna för oss varför du vill returnera varan. Din åsikt är viktig för oss och vi arbetar ständigt på att bli bättre.
Följ stegen nedan för att göra en retur:
1) Fyll i retursedeln som är medskickad i ditt paket. Du kan även skriva ut den här.
2) Skicka tillbaka varorna i kartongen som varorna låg packade i eller någon annan lämplig kartong. Själva varorna behöver ha kvar sin originalförpackning (inklusive förpackningsmaterial, dokumentation som exempelvis instruktioner, tillbehör, märkning, med mera)
3) Du kan returnera flera varor i samma paket. Vänligen skriv in ordernummer.
4) Adressera paketet med följande adress:
Stiftelsen Skansen
Försäljningsenheten
Djurgårdsslätten 49
115 21 Stockholm5) Lämna in returpaketet hos närmaste postombud.
6) Vi återbetala beloppet inom 14 dagar från att vi mottagit returen. Det kan ta upp till tre bankdagar efter vår insättning innan återbetalningen finns på ditt konto. Vi återbetalar inte returfrakten och övriga fraktavgifter!
Varor köpta i butik kan endast returneras i butik.
Vi återbetalar beloppet inom 14 dagar från det att vi mottagit returen.
Du kan alltid skicka tillbaka en retur i annat emballage om kartongen skulle vara sönder eller om du råkat kasta den. Själva produkten måste dock skickas i sin originalförpackning.
Har du inte kvar originalemballaget på varan kan det ske en värdeminskning vid retur och vi kan då göra ett prisavdrag från din återbetalning.
När du handlar hos oss medföljer en retursedel med din order. Vill du returnera en vara men har inte kvar retursedeln? Då kan du ladda ner den här!
Om du fortfarande har ångerrätt går det självklart bra att returnera trots att originalkartongen är borta. Du har ångerrätt i 14 dagar från den dag du mottar din produkt. Emballera paketet så gott du kan så att det håller under hela frakten till vår returavdelning. Har du tappat bort din retursedel kan du hämta den här. Vår returavdelning kommer att återbetala dig inom 14 dagar.
Det kan ske en värdeminskning av produkten när vi mottagit den i retur. Detta bedöms från fall till fall. Sker detta görs ett prisavdrag som dras från din återbetalning
Om din beställning skadats i frakten, vänligen kontakta oss på webshop@skansen.se.
Ja, så länge ordern inte har skickats i väg från butiken kan du avbryta din order. Mejla då webshop@skansen.se så avbryter vi beställningen, förutsatt att den inte redan lämnat butikens lager.
Ni kan självklart handla hos oss och betala via Klarna i vår webbutik. Önskar ni göra ett större köp? Mejla oss på webshop@skansen.se så hjälper vi dig.
Din åsikt är viktig för oss och vi arbetar hela tiden på att bli bättre. Mejla till oss på webshop@skansen.se så kommer vi att hjälpa dig.
Vill du skicka tillbaka varan till oss och få pengarna tillbaka kan du läsa hur du gör med din retur här.