Vanliga frågor och svar Skansenbutiken

Vanliga frågor och svar

Har du funderingar kring att handla i vår webbutik? Här har vi samlat vanliga frågor och svar om order, leverans, betalningsvillkor och returer! 

Hur betalar jag för min beställning?
Du betalar med Klarna och du kan välja att betala via faktura, kort eller göra en delbetalning. Läs mer på klarna.se

När kommer min beställning?
Dina varor kommer att levereras inom 2-4 helgfria vardagar (med reservation för ändringar) till närmsta DHL-ombud.

Vad kostar frakten?
Köp över 800 kronor är utan fraktkostnad. Beställningar under 800 kr tillkommer en fraktkostad på 69 kr (med reservation för ändringar). Du kan även välja att hämta dina varor i vår butik utan fraktavgift.

Hur ångrar jag mitt köp?
Du kan lämna tillbaka din vara inom 14 dagar. Du fyller i retursedeln och skickar tillbaka varan. Här kan du läsa mer om hur du gör en retur.

Hur byter jag en vara?
Vill du byta en vara som du beställt måste du returnera varan du vill byta. Då får du pengarna tillbaka minus avgiften för returen. Du får sedan själv lägga en ny beställning på den storlek eller produkt du önskar byta till. Observera att du har ångerrätt i 14 dagar från den dag du mottagit din produkt.

Hur returnerar jag en vara?
Om du inte är helt nöjd med ditt köp kan du skicka tillbaka varan till oss och få pengarna tillbaka, minus returavgift. Observera att du själv bekostar frakten tillbaka till Skansen. Berätta gärna för oss varför du vill returnera varan. Din åsikt är viktig för oss och vi arbetar ständigt på att bli bättre.

Följ stegen nedan för att göra en retur:

1) Fyll i retursedeln som är medskickad i ditt paket. Du kan även skriva ut den här.

2) Skicka tillbaka varorna i kartongen som varorna låg packade i eller någon annan lämplig kartong. Själva varorna behöver ha kvar sin originalförpackning (inklusive förpackningsmaterial, dokumentation som exempelvis instruktioner, tillbehör, märkning, med mera)

3) Du kan returnera flera varor i samma paket. Vänligen skriv in ordernummer.

4) Adressera paketet med följande adress:

Stiftelsen Skansen
Försäljningsenheten
Djurgårdsslätten 49-51
115 21 Stockholm

5) Lämna in returpaketet hos närmaste postombud.

6) Vi återbetala beloppet inom 14 dagar från att vi mottagit returen. Det kan ta upp till tre bankdagar efter vår insättning innan återbetalningen finns på ditt konto. Vi återbetalar inte returfrakten och övriga fraktavgifter!

Varor köpta i butik kan endast returneras i butik.

När får jag tillbaka mina pengar efter returen?
Vi återbetalar beloppet inom 14 dagar från det att vi mottagit returen.

Kan jag skicka en retur i annat emballage än det de kom i?
Du kan alltid skicka tillbaka en retur i annat emballage om kartongen skulle vara helt sönder eller om du råkat kasta den. Själva produkten måste dock skickas i sin originalförpackning.

Har du inte kvar originalemballaget på varan kan det ske en värdeminskning vid retur och vi kan då göra ett prisavdrag från din återbetalning.

Jag saknar retursedel
Du kan ladda ner en retursedel här.

Jag har inte kvar originalkartongen, kan jag returnera ändå?
Om du fortfarande har ångerrätt går det självklart bra att returnera trots att originalkartongen är borta. Du har ångerrätt i 14 dagar från den dag du mottar din produkt. Emballera paketet så gott du kan så att det håller under hela frakten till vår returavdelning. Har du inte fått en retursedel i paketet kontakta gärna oss så ska vi ordna det åt dig. Har du fått en retursedel med i paketet så behöver du inte kontakta oss vid en retur. Vår returavdelning kommer att återbetala dig så fort de hanterat din retur.

Det kan ske en värdeminskning av produkten när vi mottagit den i retur. Detta bedöms från fall till fall. Sker detta görs ett prisavdrag som dras från din återbetalning.

Vad gör jag om varan skadats vid leverans?
Om din beställning skadats i frakten, vänligen kontakta oss på webshop@skansen.se.

Kan jag avbryta min order?
Ja, så länge ordern inte har skickats i väg från butiken kan du avbryta din order. Mejla då webshop@skansen.se så avbryter vi beställningen, förutsatt att den inte redan lämnat butikens lager.

Kan vårt företag handla på Skansenbutiken?
Ni kan självklart handla hos oss och betala via Klarna i vår webbutik. Önskar ni göra ett större köp? Mejla oss på webshop@skansen.se så hjälper vi dig.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med min beställning eller vara?
Din åsikt är viktig för oss och vi arbetar hela tiden på att bli bättre. Mejla till oss på webshop@skansen.se så kommer vi att hjälpa dig.

Vill du skicka tillbaka varan till oss och få pengarna tillbaka kan du läsa hur du gör med din retur här.

Våra utförliga köpvillkor hittar du här.